Bestyrelsens beretning 2025 for 2024:

Formandens beretning ved NFRK´s Generalforsamling 26 februar 2025. 

Generelt:

2024 har generelt været et godt år, selvom vi har mødt diverse udfordringer og ændringer undervejs. Vi har dog altid formået at løse dem i fællesskab.

Derfor skal der også lyde en stor tak til alle jer ildsjæle som brænder for vores klub og støtter vores fællesskab og aktiviteter.

Året startede med en generalforsamling d. 21/2-2024, hvor Lisbeth, Mette og Heidi var på valg og modtag genvalg.

I april trådte Lena ud af bestyrelse og Cecilie trådte ind som 1 suppleant, og blev rideskoleansvarlig. Opgaverne blev fordelt blandt bestyrelsen ift. at drive rideskolen og håndtere de daglige opgaver.

I efteråret valgte Heidi som 2 suppleant også at træde ud.

Bestyrelsens mål er fortsat, med den bemyndigelse vi er givet at drifte og lede foreningen indtil næstkommende generalforsamling

Derudover er målet for klubben fortsat at skabe en velfungerende klub med en bæredygtig økonomi gennem medlemmer, arrangementer og rideskoleaktiviteter.

I det følgende vil jeg folde alt dette lidt mere ud.

Aktiviteter:

Først og fremmest en stor tak til alle jer der altid stiller op og hjælper til.

I 2024 har vi afholdt 11 vellykkede stævner.

Derudover har vi haft et hav af andre aktiviteter. Vi havde bl.a. Mia Hastrup og hendes mobile terrænbane ude i februar 2024 og vi havde 35-års jubilæum d. 5. maj, hvor vi forsøgte at demonstrere ridningens svære kunst samt mange forskelligartede discipliner.

Vi deltog også i rideskole CUP 2024 og fik en flot anden plads i mellemrunden.

Derudover klare vores ryttere sig rigtigt godt. Det er dejligt at kunne følge med i og samtidig har det en positiv virkning på klubbens renommé. 

Bl.a. deltog Mie og Milo ved DM i Hovgaard og blev nr. 11, mens Stine og Dhena deltog ved EM for Haflinger i Holland.

Vi har valgt ikke at byde ind på distriktsmesterskaberne i 2025 på grundt af økonomiske overvejelser. Samtidig er det en udfordring at drive et stævne af denne kaliber, da det kræver mange frivillige og indhentelse af mange sponsorater.

Udover vores stævner har vi også afholdt mange andre hyggelige aktiviteter bl.a. ridelejr, overnatning i rytterstuen, halloweenspring, World Cup Herning tur, julehygge med klippe klister. Vi har sågar fået fint gang i vores kæphesteaktiviteter og undervisning.

Vi solgte også lodsedler i 2024 fra både lillebror lotteri og diabetesforeningen, hvilket gav et overskud på 8.251 kr. til klubben.

Vi modtog også pant fra Godset, som gav 3.915,50 kr.

Vi har også fået lidt gang i skilte salget til hallen igen. Og har lavet et mål for salg af dette.

Derudover modtog vi også et sponsorat på 13.119 kr. fra Nordea fonden til indkøb af nyt IT-udstyr, samt 6.854 fra Materialefonden til at supplere med, for at understøtte og sikre en mere bæredygtig digital fremtid til afvikling af stævner og øvrige aktiviteter.

Rideskole:

Sidste år startede med usikkerhed omkring kommunens nye tilskudsmodel, men vi sikrede alligevel en økonomisk sammenhængskraft.

Vi har igen i år haft et flow af heste der både er kommet ind og ud af rideskolen. Vi har budt velkommen til Torden, Iris, Zammi og Ace. Samtidig har vi måtte sige farvel til Scottie, Egon, Amigo, Lucero og så Iris igen.

Der er ingen tvivl om, at det både er svært og tidskrævende, at finde og vedligeholde de rette heste, som trives med livet som rideskolehest.

Vi har været så heldige at modtage 2 sponsorater til indkøb af rideskoleheste. Det først vi fik var fra DIF og DGI på 30.000 kr. Her indkøbte vi Rosa. Det andet sponsorat fik vi fra Sydbank Fonden på 50.000 kr. hvor vi købte Zammi og Ace delvist

Vi har alle brugt mange timer på af kontakte, og tale med div. hesteejere i forbindelse med indkøb af nye rideskoleheste, derudover har vi flere gange rejst på tværs af Danmark, for også at besigtige og prøve potentielle nye hest. En både spændende men også tidskrævende opgave.

Det er fortsat udfordrende ift. den nye ordning, med mere selvpas og de mange opgaver der er fulgt med. Hver dag skal der laves Wrap til 8 rideskoleheste og der skal jævnligt fjernes lort på foldene. Til det har vi nu ansat 3-5 piger.

Vi har fortsat stor efterspørgsel og ventelister til rideskolen. Det er vi rigtig glade for, da det er en vigtig faktor for at få en sund og bæredygtig økonomi i klubben.

Vi har også fået 2 nye ridelærer med på holdet – Mia Wede og Thea Huge. Det betyder at vi sammen med Kamilla, nu er beriget med hele 3 gode og engageret ridelærer, som hver dag gør et stort stykke arbejde sammen med elever og heste.

Når alt dette er sagt, så er rideskolen en både dejlig, berigende og spændende opgave, som heldigvis glæder mange, men samtidig er den også en opslidende og tidskrævende opgave som kan tage pusten fra de fleste.

Vi har i år haft utrolig meget sygdom og mange skader hos rideskolehestene. Det har kostet mange timer, ressourcer, penge og ikke mindst grå hår og utallige debatter i bestyrelsen om hvad der er det rette at gøre.

Derfor er vi også kommet frem til det punkt der fremgår på dagens dagsorden. Vi mener at klubbens medlemmerne samlet skal tage stilling til rideskolens fremtid ud fra et kvalificeret økonomisk perspektiv, og ud fra om der sidder nogle ildsjæle der brænder for at drive det.

Det vender vi tilbage til.

Tutten:

Tutten har kørt endnu et år med overskud, omend ikke stort. Overvågning har virket forebyggende, og de fleste finder det attraktivt at kunne købe vand og snacks.

Status og fremtid:

Vi er stadig en dejlig klub med meget at byde på, både i forhold til arrangementer og vores sociale fællesskab. Vores medlemstal d.d. er 169 medlemmer.

Inden jeg runder af, vil jeg opfordre til et par ting:

  1. Respektér hinanden og vores forskelligheder. Vi behøver ikke være bedste venner, men vi skal være ordentlige ved hinanden.
  2. Meld jer ind i et af vores udvalg eller hjælp ved arrangementer. Der er stadig stor brug for det, og det bliver sjovere, hvis arbejdsbyrden fordeles på flere hænder.

Lige nu har vi: Springudvalg, Cafe/tuttenudvalg, Stævneudvalg/sponsorudvalg, men savner et Juniorudvalg og et aktivitetsudvalg.

Tak for ordet.